Denne uken har TV2 avslørt grove tilfeller
av sosial dumping på byggeplassen som skal bli til Coops nye hovedlager. Blant
de mer enn 500 arbeiderne på plassen er en gruppe spanske og spansktalende
rørleggere, som i kjølvannet av den økonomiske krisa har kommet til Norge for å
jobbe. For en uke siden var en av dem, Alirio, nær ved å falle 15 meter. ”Jeg
ble hengende i én arm. Men jeg kom meg ned. Senere den dagen klarte jeg ikke å
klatre opp igjen,” fortalte han. Dagen etter bar det likevel opp på ny. ”Hvis
jeg nekter å klatre er jeg sikker på at jeg får sparken. Vi har akseptert
situasjonen. Forholdene i Spania er dårlige, og det finnes ikke jobb. Vi har
ikke noe valg”.
Når man har jobba tett på de utenlandske
arbeiderne noen år, kommer ikke slike historier som noen overraskelse. Men man
blir ikke noe mindre forbanna av den grunn. Sånn er det heldigvis flere som har
det. Dagen etter TV2s innslag fikk jeg en telefon fra en som het Frank. Han har
tidligere jobba som malermester, men måtte for en stund siden legge ned
bedriften fordi lavlønnskonkurransen ble for hard. ”Man tvinges til å føye seg
eller gi opp”, fortalte han. Etter mer enn 25 år i bransjen hadde han nå gått
tilbake til skolebenken for å ta artium. Han fortalte at han aller helst ville
begynt i Arbeidstilsynet. Med sin inngående kjennskap til hvordan de useriøse
aktørene i bransjen opererer, burde han være godt kvalifisert. Men den gang ei:
”Uten universitet eller høyskole har man ikke en sjanse,” fortalte Frank.
Fellesforbundet får dessverre en del
tilbakemeldinger om at tilsynsmyndighetene ikke fungerer slik de skal. Mye av
det handler om mangel på folk med bransjespesifikk kunnskap. Jeg frykter at en
fortsatt akademisering av tilsynet vil svekke kvaliteten betydelig, og føre til
et overdrevent fokus på at den skriftlige dokumentasjonen er i orden (hvilket
den gjerne er). Har man jobba på noen byggeplasser, skjønner man raskt hva det
er som må ses nærmere på etter å ha gått en runde på plassen. Det gjør man ikke
som akademiker.
I tillegg til å sikre tilsynene riktig
kompetanse, er det viktig at samordningen mellom de offentlige tilsynsetatene,
politiet og påtalemakten styrkes. Vi må forsikre oss om at dette arbeidet
organiseres og koordineres på en måte som gjør oss i stand til å bekjempe den
alvorlige arbeidsmarkedskriminaliteten som har utviklet seg det siste tiåret. Det
er imidlertid viktig å huske at tilsynsmyndighetene aldri vil bli i stand til å
rydde opp i arbeidslivet på egen hånd. Den viktigste garantien vi har for et
seriøst arbeidsliv er ikke offentlige inspektører, men en sterk fagbevegelse.
For igjen å ta Coop-byggeplassen som eksempel: Historien hadde aldri kommet for
en dag, hadde det ikke vært for de organiserte rørleggerne på plassen, og den
rollen fagforeningen deres spilte. TV2s ”avsløring” var ikke et resultat av
journalistikk, men av fagorganisering.
En
fagforenings viktigste rolle er imidlertid ikke å være kontrollør eller varsler,
men å være en organisasjon av og for arbeidere. I motsetning til
Arbeidstilsynet kan en fagforening gi folk tro på at avmakt kan snus til makt,
og at man gjennom kollektiv handling kan oppnå forbedringer i egen situasjon.
Fellesforbundets kamp mot useriøsitet og uverdighet har lært oss at sosial
dumping bare kan bekjempes sammen med de som er utsatt for det.
Nettopp av den grunn lyder det så hult når
Høyre og Frp påstår at de tar problemene i arbeidslivet på alvor. Frp, som ellers
ikke er kjent for å være glad i offentlig ansatte (”byråkrater”), peker
konsekvent på Arbeidstilsynet når de stemmer mot forslag som vil gjøre
fagbevegelsen bedre rustet til å bekjempe sosial dumping. Foraktfullt kaller de
ordningen med regionale verneombud, som har vært en suksess i bygg- og
anleggsbransjen, for en ”privatisering” av arbeidstilsynet. Nå er jo
privatisering noe Høyre og Frp ellers er glad i, men i akkurat dette tilfellet er
det visstnok galt. Hva skyldes det? I alle fall ikke ineffektivitet: I 2012
gjennomførte de 27 regionale verneombudene i bygg og anlegg 7500 tilsyn. Til
sammenligning gjennomførte Arbeidstilsynet om lag 2700 tilsyn med sosial
dumping i 2011. Nei, den viktigste grunnen er at det ikke handler om
privatisering i det hele tatt, men om fagforeningsmakt: I bygg og anlegg
administreres nemlig ordningen av Fellesforbundet og Arbeidsmandsforbundet.
Synet på fagbevegelsen
utgjør et hovedskille i norsk politikk. Mot Høyre og Frp står Arbeiderpartiet
og den rødgrønne regjeringens politikk, som er utformet med tanke på å få flere
til å organisere seg, og på å styrke det organiserte arbeidslivet. ”Få andre
partier bruker like mye spalteplass i partiprogrammet på å omtale
arbeidstagernes rettigheter”, het det i et oppslag om Aps partiprogram i
Aftenposten på torsdag. Ingen andre land har hatt en regjering som har arbeidet
like målbevisst for å utforme effektive og målrettede virkemidler mot sosial
dumping. Regjeringen har også vist at den forstår at denne problematikken
krever stadig etterfylling av nye tiltak, fordi feltet er preget av stor
kreativitet og mange omgåelser. En mer passiv, eller endog
fagforeningsfiendtlig regjering, vil på kort tid kunne gjøre stor og
uopprettelig skade på norsk arbeidsliv. Hadde Høyre og Frp hatt makten siden
2005, ville vi hatt større lønnsforskjeller, dårligere arbeidsmiljø og utstrakt
dumping av lønns- og arbeidsvilkår.
I innstillingen til Aps partiprogram ligger det en rekke
viktige tiltak som peker ut veien videre. I tillegg er det blitt fremmet to
forslag som har fått fornyet aktualitet med Coop-saken: Solidaransvar for
byggherre, og et maks-tak på antall underentreprenører ved offentlige oppdrag. Det
første vil styrke rettighetene til underbetalte, utenlandske arbeidere. Det
andre vil styrke det organiserte arbeidslivet. Ettersom begge forslagene også
er innsendt til LO-kongressen i begynnelsen av mai, blir det spennende å se om
Ap klarer å vedta politikken før LO har rukket å kreve den!
(Opprinnelig trykket i Klassekampen 20.04.2013)
(Opprinnelig trykket i Klassekampen 20.04.2013)
No comments:
Post a Comment