Wednesday, July 10, 2013

Om frihet og om å kjøre taxi



For FrP er markedet alltid løsningen – aldri problemet. De refererer til markedet som "fritt", og kaller seg gjerne et "frihetsparti". Men betyr et fritt marked frie mennesker? Eller kan det like gjerne bety det stikk motsatte: Et styringsprinsipp basert på den sterkestes rett, og hvor vi gir fra oss muligheten til å bestemme over våre egne liv?

Et "fritt" marked er like mye et resultat av politisk styring som en planøkonomi er det. I boka "Den liberale utopi" har Karl Polanyi vist hvordan ”markedsfrihet” alltid er betinget av statlig makt, og ikke noe som har oppstått av seg selv. Polanyi viser i boka også hvordan reguleringer har tvunget seg frem i møte med "frigjorte" markeder: Ikke fordi autoritære stater har ønsket å begrense folks frihet, men etter folkelige krav om å erstatte blind urettferdighet med styrt rettferdighet.

Et eksempel er drosjeregimene i Oslo og København. Begge er like mye – eller lite – politisk styrt. Men de er styrt forskjellig. I København regulerer man antall løyver basert på det faktiske behovet i markedet, og man har regulerte priser. I Oslo ble prisreguleringen opphevet i 1999. "Det er åpenbart at ut fra målene som ble satt, har drosjepolitikken i Oslo vært mislykket sett fra forbrukernes perspektiv", sa forsker Sveinung Fjose da han presenterte rapporten "Behovsanalyse av antall drosjeløyver i Oslo og Akershus" 12. desember i fjor. Rapporten viste blant annet at prisen per kjørte kilometer med drosje har økt med 65 prosent i perioden 2007-2010. Den konkluderte også med at de borgerlige partienes forslag om å utstede et par hundre løyver til ikke er å anbefale.

Ifølge Dagsavisen har den voldsomme prisstigningen sammenfalt med en utvikling der drosjesjåførene tjener mindre enn noensinne før (Dagsavisen 02.04.2011). Avisen intervjuet Hassan Mohammud, som har kjørt taxi i mer enn ti år. Han fortalte at han måtte jobbe 12 timer dagen seks dager i uka for å tjene 3-8000 kroner mindre enn han gjorde før dereguleringen. Andre sjåfører sier at "liberaliseringen" har ført til overkapasitet og umenneskelige arbeidsvilkår, noe som for ganske nøyaktig ett år siden i dag fikk taxisjåførene i Oslo til å protestere. Også i andre byer, som Stavanger, har Høyre og Frp ønsket å "liberalisere" næringen til tross for sterke advarsler.

Daværende direktør i Norges Taxiforbund, Viggo Korsnes, oppsummerte det enkelt og greit i Dagsavisen i 2011: ”Frp og Høyre ønsker større konkurranse, for at tilbudet skal bli bedre og prisene lavere. Det er det stikk motsatte som skjer.” Frp og Høyre ser ut til å være blindet av ideologi: Hva gjør det vel at arbeiderne lider og forbrukerne betaler, så lenge markedet er "friest" mulig?

No comments: